MENY

Solnedgang_Alanya;Tyrkia

Guide Ferie_i_Tyrkia_anbefalinger

RUNDTUR til PAMUKKALE

Saldasjøen Salda Burdur Tyrkia Pamukkale Tyrkia Sagalassos Aglasun Burdur Tyrkia

Innholdsrik tur med 3 overnattinger - en i Salda og 2 i Pamukkale og tid for en oversikt av Sagalassos. Denne rundturen er en perfekt blanding av det flotte turiststedet Pamukkale,  og de uberørte områdene Saldasjøen og Sagalassos. Her får du natur, historie, oldtidsbyer og bading i en god blanding !

Salda Lake Burdur Tyrkia

VEIVALG til Pamukkale:

Alle veier fører til Roma heter det seg, men noen ganger er jeg sikker på at det også gjelder Pamukkale.
Her er det mange veier å velge i mellom.

Vi har kjørt E 87 flerfoldige ganger før, så denne gangen valgte vi alternativet via Burdur. Noe lenger- men nye ting å se.  E 87 er den korteste ruten, men landskapet over høyslettene fra Korkuteli er lite varierende... Veien er dog av høy standard. Så har du ikke kjørt her før, ta gjerne denne veien i en av retningene.

Vi brukte  D 650 fra Antalya til Burdur den ene veien, og  D 685 den  andre veien, for å finne ut forskjellen på disse to veiene.  Det drives veiarbeid på begge for å bygge dem ut. D 650  har høyere standard enn D 685 pr idag, men naturen og landskapet er mye vakrere langs D 685. Her er det dog pr idag lengre strekninger uten  midtdeler , og dessverre er det derfor noe flere ulykker langs denne veien.  Men utbedring er underveis.

Fra Burdur tok vi D 330 til Saldasjøen, og videre nesten  til  Serinhisar, hvor vi kom på E 87 gjennom Denizli og videre til Pamukkale. På returen tok vi D 320 fra Denizli forbi Bozkurt, og tok av en liten vei ved Cardak over fjellet til Akgölog mange små landsbyer før vi igjen havnet ved Burdursjøen. Fra Burdur tok vi D 650 til første avkjøring mot Aglasun, på en vei som heter  Burdur Aglasun Yolu. En liten vei uten særlig trafikk.

PS. DENNE RUNDTUREN KAN TAES HELE ÅRET - BARE HUSK AT DET KAN VÆRE  SNØ PÅ VINTEREN LANGS FLERE AV DISSE VEIENE. SJEKK FØREFORHOLD FØR DU DRAR VINTERSTID !

Dag 1.  Alanya - Salda Sjøen

Ca 320 km. Effektiv reisetid ca 4,5 time.

Vi stod tidlig opp , og dro strake veien  gjennom Antalya til D 650, som går på den andre siden av byen.

D 650 Antalya Burdur Tyrkia

Veistandaren var flott  og vi kjørte store deler av turen i lavlandet på strake veier før vi kom til ved Akkoc. Her steg vi opp i fjellet, men  de holder på å lage en tunnel her, så dette vil nok ikke vare lenge. Uansett flotte veier  alikevel.  Ved Susuz stoppet vi , da det skulle være en  gammel karavanestoppested der- en HAN. Det var det, men vi ble litt skuffet da hele området var lukket og stengt.

Så vi kjørte videre til Burdur, som ligger på ca 1150 m høyde over havet, for å ta en titt der i stedet.

Total reisevei Alanya  til Burdur er ca 240 km og reisetid er beregnet til ca 3,5 time.

Burdur Tyrkia  Burdur Tyrkia   http://ferieityrkia.com/Pamukkale_Tyrkia_guide.html

Vi gikk litt å tittet i Burdur. De har et  museum der med noen av de flotteste timgene de har hentet ut fra Sagalassos- oldtidsbyen ved Aglasun ca 1 times kjøretur unna. Burdur ligger ved den store Burdursjøen, og kommunen har laget et stoprt rekrasjonsområde  noe utenfor byen langs  D 330. Her var det lekeplasser, grillplass, bademuligheter mm

Burdur Tyrkia

Burdur Tyrkia  Burdur Tyrkia

Veien fra Burdur til Salda var også under ombygging, men turen  gikk unna på i overkant av en time. Veien gikk gjennom  grøntområder, og mange marmorbrudd. En fin tur !

Marmor Burdur Tyrkia    Marmor Burdur

Og så kom vi fram til dagens høydepunkt SALDASJØEN. Et utrolig vakkert område med mye pinjeskog og en innsjø som  bader seg i alle nyanser fra turkis til mørkeblått- avhengig av lysforhold. Og Maldivene stranden  var helt fantastisk. Sand der du ikke brant deg på beina, klareste vann jeg noen gang har sett  og fylt av gode mineraler ! Vi var her i september, og selv om Saldasjøen ligger 1150 moh, var temperaturen i vannet på 24-25 grader.  Langgrunt. Flere satt i vannkanten innsmørt med det leirholdige laget du finner på bånn her, og i sanden var det gravd ut flere leirehull.

Når du drar hit- husk at du er i høyden. Det ble kaldt på kvelden, og gikk ned i 8 grader. Så du trenger litt mer enn bare sommertøy !

Hotel Lago di Salda Tyrkia

Hotellet vårt - Lago di Salda - er det eneste hotellet i området. Det er dog også mulig å overnatte på  campinghytter ved stranden i Yesilova, eller ha med eget telt !

Her kan dere lese mere om Salda, strendene og  hotellet

Denne dagen i Salda tok vi en runde i nærheten av hotellet, tok en titt på landsbyene Salda og Yesilova og badet på Maldivenestranden !  Det er to strender  ved Salda, og vi anbefaler å bruke disse,da det kan være dyp leire og vonde steiner andre steder rundt sjøen.  Begge disse strendene har noen enkle strandbarer .

Når det gjelder spisemuligheter i området, er dte ikke mye å velge mellom. Det er et par köfte og sis restauranter langs sjøen i tillegg til et par steder i Yesilova med samme mat. Vi endte opp på hotellet for å prøve der. Her var det 2 menyer å velge imellom- fisk eller rødt kjøtt.

På kvelden hang fullmånen over  innsjøen, og vi satt og næd synet fra balkongen vår !

Dag 2. Salda til Pamukkale.

100 km . ca 1,5 t effektiv kjøring

Etter en fantastisk frokostbufet med mange valgmuligheter på Hotel Lago di Salda, kjørte vi rundt Saldasjøen. En tur på ca 32 km. som vi brukte flere timer på . Var så mye å se overalt og fantastisk flotte farger. Men her vil jeg tro at man er avhengig av sol. På vei rundt innsjøen var det også et par små landsbyer vi kom innom. Vi avsluttet turen med gjørmebad og svømming på Maldivenestranden .

Lake Salda Tyrkia

Så var tiden  kommet til å si farvel med Salda, m,en det blir nok ikke siste gang vi drar innom der !
Turen videre  gikk langs D 330 til vi kom ut på E 87 like før nøtte og krukkebyen  Serinhisar. Her er det et meget godt utvalg av keramikk og alle mulige slags hasselnøtteprodukter. På veien videre til Denizli var det god vei med midtrabatt, noe dte var lite av på D330- selv om denne veien også var under utbedring. Virker som om de i disse dager forbedrer absolutt alle hovedveier i tyrkia. Veiarbeid overalt ! :-)

Fra veien mot Denizli har du den flotte nasjonalparken Honaz på høyre side, før du starter nedkjøringen til Denizli. Her er det flott utsikt over byen, men det var for disig til å ta bilder da vi var der.

Fra Denizli er det kun kort vei til Pamukkale.

Her kan dere lese mere om Pamukkale, overnatting, Hierapolis, Kleopatras kilder mm

Kvelden tilbrakte vi igjen med  en fantastisk utsikt. Denne gangen Pamukkale og Travertinene badet i  flombelysning ! Jeg anbefaler Hotel Sahin nettopp pga dette - beliggenheten er den desidert beste i hele Pamukkale.

Dag 3 PAMUKKALE

Etter en tidlig frokost med turens beste kaffe tok vi bilen  opp til søndre port på nasjonalparken.

Her er det store parkeringsmuligheter og det koster 5 lira for en dag. Vi gikk gjennom Hierapolis til den andre enden, for å få en oversikt.

Opp til Amfiteateret var det allerede kø, så vi ventet med denne, og tok  den andre stien langs travertinene bort til museumet og Kleopatras kilde.

Her har du mange bassenger langs  stien som er fylt med vann, men her har man ikke lov til å gå ut på travertinen- kun se. Det er for å bevare steinene og området. Det er kun bassengene som ligger langs tråkket fra byen og inngangspartiet der, som man har lov til å gå i- og kun uten sko.

Dagen var varm - hele 39 grader i skyggen, så da vi kom til Kleopatras kilde, som ligger like bak museet, tok vi et par timer der. 35 lira kostet det pr person å gå ut i bassenget som var fult av folk.  På området hadde man også mulighet for å kjøpe mat, drikke og oppbevvaringsbokser for å legge sakene i dersom man skal i basenget. Man sier at man skal bli 10 år yngre av dette vannet, men har ikke merket det enda. Vi prøvde også å drikke det fra en drikkekilde- smakte som daff varm faris.

Videre gikk vi til nordenden av området blandt ruinene, og veien tilbake til museumsområdet langs Travertinene ytterst på platået. Flotte stier og vakkert beplantet over store deler av det ytre partiet. Og enda flere uberørte  travertiner.

Varmen tok oss igjen, og vi kjøpte en deilig stor italiensk iskrem og satte oss litt ned i skyggen, da vi kom til midtområdet. Før vi bestemte oss for å delta i den store menneskevandringen ned langs platået.

Oppe på toppen igjen tok vi veien innom museet, for å se hva de hadde der. Det ksotet 5 lira å komme inn, eller gratis med Muzekart.

Da gjensto bare amfiteateret, og det var varmt å klatre opp med solen rett i nakken, men verdt det. En fantastisk utsikt fra toppen.

Etter ca 8 timer i parken og over 20000 skritt føler jeg at vi  har fått med oss det meste. Har vært i Pamukkale 3 ganger før- 2 på bussturer med en overnatting og en overnatting en gang da vi var i Izmir, men denne gangen  fikk vi virkelig med alt.

Kvelden av sluttet vi på  den kinesiske restauranten nede i byen. God og noe anderledes mat !

her kan du lese mere om hele PAMUKKALE

Dag 4. Pamukkale til Aglasun/ Sagalassos og hjem

Etter frokost tok vi D 320 i retning Ankara til vi kom til Cardak , som går til Burdur. Veien har ingen veinummer, men dere finner den på Maps.  Veien snor seg fra landsby til landsby med max et par hundre innbyggere, og er fantastisk grønn og fin. Møtte stort sett kun et par traktorer. Veien går også forbi Akgöl - en innsjø med flamingoer. Men den var helt uttørket da vi kjørte forbi. Burdursjøen, har også flamingoer, sies det.

Denne veien er meget mer  artig å kjøre på en de store hovedveiene- mye mer å se.  Naturligvis endte vi opp med å punktere, men ikke mer enn 3 sekunder etter vi kjørte av veien, kom en tyrker løpende og skulle hjelpe til. Veldig hjelpsom, og vi slapp knapt til. Han trodde kanskje vi aldri hadde skiftet dekk før ! :-)

Veien gikk videre gjennom Burdur til vi fant Burdur Aglasun veien godt merket. Igjen en smal noe svingete vei, men helt grei.  Da vi kom til Yesilbasköy ville maps at vi skulle ta en small steinete krøttersti til Sagalassos, men der snudde vi. Hadde ikke lyst til å punktere igjen- ingen flere dekk. Så vi kjørte videre til  Aglasun, og fant en noe bedre krøttersti der mot Sagalassos., som ligger ca 7 km unna denne lille byen med mulighet for overnatting. . Da vi var nesten på toppen, finner vi ut at her har Maps sviktet oss for første gang ! Det fantes faktisk en asfaltert vei  fra byen og opp til Sagalassos! Så skal du denne veien, anbefaler vi å bruke denne !

Sagalassos er absolutt også verdt et besøk. Vi rakk  kun ca 2 timer der, men fikk en god  oversikt over området. Beliggenheten høyt oppe i fjellene og  den gode merkingen av alle bygg og ting de har funnet imponerte meg ! Og flott utsikt.

Her kan du lese mere om SAGALASSOS

Fra  Aglasun var dte flott vei hele veien hjem. Vi kjørte D 685. Enkelte strekker var det dog  ingen midtrabatt, og flere steder holdt de på jmed veiarbeid. Det var mye fjell og vakker natur turen gikk igjennom før vi kom ned på de siste slettene før Antalya.

KARAKÖREN Baralji

Dette stoppet er fra  en berømt  restaurant ( ihvertfall utrolig mange tyrkere som spiser her ) som heter  Gölbasi. Store fiskeoppdrettsanlegg i sjøen.

Da begynte vi å nærme oss Antalya etterhvert og vi tok en sigarettstopp ved Kurusunlu fossen, som vi nesten kjørte forbi. Ble litt skuffet, det var nesten ikke vann i den. Men området var flott for tyrkere og andre som ønsker picnik i det fri.

Og så var det strake veien tilbake til Alanya

En helt fantastisk flott rundtur, som naturligvis kan kombineres med vestkysttur eller annet  i det området. !

Bare fantasien setter grenser !

GOD TUR !

Det er ulovlig å kopiere både innhold og bilder  annet enn til privat bruk.
Ved bruk av innhold og  bilder skal Elisabeth Bruheim krediteres.© 2017 copyright Alanyainvest v/ Elisabeth Bruheim